• Jozef Červenka

Ako umelci chceme prežiť a hrať svoje úlohy, hovorí Ľubica Čekovská. SND uvedie jej novú operu

Impresario Dotcom je komická opera

Opera buffa Impresario Dotcom bude mať v SND premiéru 21. októbra, Zdroj: Jakub Gulyás


Komédia Carla Goldoniho Impresário zo Smyrny sa po 260 rokoch od svojej premiéry ocitla aj na opernom javisku.


Vďaka slovenskej skladateľke Ľubici Čekovskej a talianskej libretistke Laure Olivi sa na svetoznámom festivale v rakúskom Bregenzi konala v roku 2020 premiéra opernej adaptácie tohto diela pod názvom Impresario Dotcom.


Jeho púť síce skomplikovala pandémia, ale pokračuje – 21. októbra 2022 zaznie v slovenskej premiére na scéne Opery SND.




Súčasná opera

Začiatkom 20. storočia sa v opernom divadle odohrávala zásadná premena. Romantická opera doznievala Giacomom Puccinim a Richardom Straussom, ktorého Gavalier s ružou síce vyzeral ako začiatok novej opernej éry, no v skutočnosti sa stal nostalgickou rozlúčkou s veľkou diváckou operou.


Časy, keď bežné publikum netrpezlivo očakávalo každú premiéru diela Giuseppe Verdiho, sa skončili. Pozornosť divákov sa rozptýlila medzi čoraz viac sa rozširujúce možnosti menej či viac náročnej zábavy a opera sa stala iba jednou z mnohých.


Aj naďalej vznikali pozoruhodné a hodnotné operné diela, bežným divákom sa však čoraz viac vzďaľovali, podobne ako sa im svojou náročnosťou vzďaľovala nová vážna hudba.


Dvadsiate storočie síce zožalo bohatú úrodu vzniku geniálnych opier, no čím viac sa blížilo k svojmu koncu, tým viac strácalo publikum. Následkom toho síce neprestali vznikať nové pôvodné opery, ale ich život sa (česť výnimkám) obmedzil na explicitne úspešné premiéry a pár repríz.


Postupne bolo tvorcom jasné, že ak má operná tvorba prežiť, skladateľov i libretistov čaká nevyhnutný návrat k divákovi. Skladatelia však tiež pochopili, že nie je nutné, aby sa vydali cestou prostoduchých melódií a lacných príbehov.


Uvedomili si, že musia reflektovať svoj intelekt, oboznámený so všetkým, čo vývoj opernej hudby do dnešných čias priniesol, ale divadelný hudobný jazyk si zároveň musí všímať, ako reaguje publikum.


Nie nadbiehaním, ale preto, že divák má rád operu, ktorá vychádza z primárnych zákonitostí divadla.


Viac na www.sme.sk