• Kristián Kohút

Balet milovala Coco Chanel aj Yves Saint Laurent. Aká je história módy a baletu?

SND pripravuje exkluzívny projekt Fashion Ballet ´´22

Choreografia TWO: L. Timuľak, kostýmy: Boris Hanečka, foto Jakub Gulyás/Emma, SD

Vďaka niektorým styčným bodom existujú balet a móda v dlhodobom a obojstranne prospešnom dialógu. Takými referenčnými bodmi sú ľudské telo a komunikácia prostredníctvom vonkajšej formy, ktorú divák prijíma zrakovým vnemom.


Oba umelecké druhy sa vzájomne inšpirujú a občas medzi nimi dochádza k prieniku stierajúcemu hranice. Balet sa stáva módou a móda baletom.


Takýmto prienikom je aj exkluzívne podujatie FASHION BALLET ´22, ktoré spája mladú generáciu slovenských choreografov so špičkou slovenských módnych dizajnérov.

´

Cool a sexi dialóg

Stáť na javisku Slovenského národného divadla v kostýmoch navrhnutých slovenskou návrhárskou špičkou sa môže javiť ako super cool. Módni dizajnéri ako Martin Hrča, Boris Hanečka, Pavol Dendis a Lukáš Krnáč vystúpili zo svojej komfortnej zóny a tentoraz namiesto modeliek obliekli profesionálnych tanečníkov Baletu SND.


Extravagantné dizajnové kúsky na mladých telách tancujúcich umelcov vyzerajú neodolateľne sexi. Medzi módou a baletom vznikol mladícky svieži dialóg, ktorý vo svojej prirodzenosti prináša štýl a energiu, inú dimenziu umenia.


Minimálne polovičným podielom invencie prispeli do programu štyria slovenskí choreografi. Domáceho Adriana Ducina dopĺňajú kolegovia pôsobiaci v zahraničí ako Kristína Paulin, Lukáš Timuľak a Roman Novitzky.


Štyri úplne nové choreografie sú výsledkom štyroch tvorivých dialógov medzi choreografmi a návrhármi.


Tvorivú atmosféru fascinujúceho procesu vzniku inscenácií zachytili kamery, zostrihané materiály budú súčasťou predstavenia. Diváci uvidia dielo od počiatku až po finálny tvar.

Tanec v objatí módy

Počiatky organického spojenia profesionálneho tanečného umenia a takzvanej vysokej módy treba hľadať v dávnejšej minulosti.


Súčasné vzájomné prelínania, ktorých výsledkami sú napríklad perlami zdobené kostýmy parížskeho módneho domu Balmain pre balet Renaissance či transparentné kostýmy s kvetinovou podtlačou od Diora pre choreografiu Nuit blanche, nadväzujú na vzájomné ovplyvňovanie sa, ktoré siaha až do obdobia samotného vzniku profesionálneho baletu.


Trend kombinovania umenia módy s baletom, ktorý je v mnohých prestížnych baletných súboroch samozrejmosťou, sa v poslednej dekáde nevyhol ani slovenskej scéne.


Prejavil sa v spolupráci Baletu Slovenského národného divadla s módnou návrhárkou Leou Fekete, ktorá vytvorila kostýmy k choreografii Jozefa Dolinského, ml. Prianie a k baletu Natálie Horečnej Slovenské tance/Životy svetiel.

Projekt Fashion Ballet ´22 prináša synergiu baletu a módy v kontexte lokálnej scény na novú úroveň.


S dôrazom na podporu originálnej domácej tvorby kladie oba umelecké druhy na rovnakú úroveň, spája dizajnérov s choreografmi a dáva im možnosť preniknúť do remesla toho druhého.


Výsledkom spolupráce sú štyri exkluzívne javiskové miniatúry, ktoré podľa individuálne preferovaného uhla pohľadu možno vnímať odlišne: z pohľadu módy ako roztancované dizajnérske modely alebo z pohľadu tanca ako krátke balety odeté v originálnych dizajnoch.

Balet je žena


Americký choreograf George Balanchine tvrdil, že balet je žena. Napriek tomu tento umelecký druh, ktorý výrazne ovplyvnil ženskú módu, spočiatku formovali muži.


Takmer výlučne mužskí aristokrati tancovali v prepracovaných úpravách dvorského oblečenia až do 18. a začiatku 19. storočia, keď sa balet sprofesionalizoval a spopularizoval. Potom mu začali dominovať ženy.



Viac na www.sme.sk