• Jozef Červenka

Tento hudobný zážitok si netreba nechať ujsť. Dirigent Juraj Valčuha prvýkrát hosťuje v SND

Verdiho Don Carlo sa vracia na javisko Opery SND po troch rokoch.

Juraj Valčuha

Po troch rokoch sa na javisko Opery Slovenského národného divadla vracia najrozsiahlejšie dielo Giuseppe Verdiho Don Carlo.


Inscenácia režiséra Diega de Brea už po premiére v roku 2018 zaujala pôsobivou vizualitou, kvalitným hudobným naštudovaním a výnimočnými speváckymi výkonmi.


V dvoch májových reprízach sa pred orchester postaví výnimočný hosť: svetovouznávaný slovenský dirigent Juraj Valčuha.


Sedem verzií jednej opery


Máloktoré operné dielo je k dispozícii v toľkých rozmanitých verziách. Verdiho Don Carlo na námet rovnomennej drámy Friedricha Schillera ich má celkovo sedem.


Niežeby to bol od začiatku zámer skladateľa, no pôvodný, na štýl veľkej francúzskej opery komponovaný variant sa časom ukázal pre zvyšok sveta pridlhý a rozvláčny.


Verdi sa teda rozhodol dielo prekomponovať, skrátiť, dal ho preložiť do taliančiny a práve v tejto podobe sa dodnes väčšinou uvádza.


Hoci bol jeho vznik komplikovaný, ide o jednu z vrcholných skladateľových prác – Verdimu sa podarilo aplikovať mnohé princípy zvrchovanej hudobnej drámy.


V Donovi Carlovi je orchester spevákom rovnocenným partnerom, árie sú koncipované ako dramatické monológy, scény sú majstrovsky prekomponované.


Napriek tomu je to stále „starý dobrý Verdi“ – na svoje si prídu milovníci belkanta i veľkých romantických sujetov.


Príbeh ľúbostného vzťahu reálnych historických postáv, kráľovnej Alžbety a španielskeho infanta Carlosa na pozadí kontroverznej vlády kráľa Filipa II., je práve vo Verdiho spracovaní dodnes mimoriadne obľúbený.

Peter Mikuláš ako Filipo II. v inscenácii Don Carlo, foto Pavol Breier

Réžia stojí na vizualite


Don Carlo je v opere slobodomyseľným a idealistickým hrdinom, no v skutočnosti pravdepodobne dôsledkom blízkeho príbuzenstva svojich rodičov trpel genetickými poruchami a psychickou labilitou.


Tento fakt nepochybne zaujal režiséra bratislavskej inscenácie Dona Carla, častého hosťa činohry SND, slovinského tvorcu Diega de Brea.


Jeho titulný hrdina romantickú predstavu celkom nenapĺňa. Je skôr obeťou a najčastejšie sa strnulo pozerá do prázdna.


Viac na www.sme.sk